Koplampen hoogte bediening bij een DS (3de neus)

Hoe het er uitziet volgens de boeken zie je op de linker foto. We nemen aan dat dit er allemaal is/zit. Waar we naar gaan kijken is nummer 14. Dit is een W-verbinding. Hier komen twee staal kabels op uit. 1 vanuit de voorwielen en 1 vanuit de achterwielen. De voor en achterwielen samen bepalen de hoogte instelling van de koplampen.

Hoe zag het er bij mij uit? Dat zie je op de linker foto 🙂 Ik heb alles, behalve de W-verbinding en de twee kabels. Conclusie … zit lekker vast op 1 afstelling. De gele pijlen geven aan waar de kabels vanaf de wielen uit moeten  komen. De bovenste vanaf de voorwielen, de onderste de achterwielen. Als laatste nog een foto hoe het uiteindelijk moet worden 🙂

Aan de slag, we beginnen met de achterwielen. Onder de auto loopt een buis waar de kabel doorheen moet lopen.

Aan de achterkant gaat ie weer naar binnen. Kijk in de kofferbak. Daar zit een soort van balk, net voor de achterzitting. Deze zit links en rechts met twee boutjes vast. Als je dat los haalt kun je de stabilisatie stang zien.

Op de tweede foto zie je de stabilisatie stang. Hieraan, aan de rechterzijde, zit de kabel vast (derde foto). De kabel heeft aan 1 uiteinde een oog. Dat oog zit hier vast aan de stabilisatie stang (vierde foto).  In mijn geval zat er nog een (stuk) kabel in. Maar die zit niet vast aan de stabilisatie stang. Deze kabel was er niet uit te krijgen, dus ergens zal ze wel vast hebben gezeten.
Ik verwacht dat ook al zou ik de kabel er uit krijgen de buis waarschijnlijk zo vervuild is dat het nagenoeg onmogelijk wordt om daar een nieuwe kabel door te krijgen. Nu moet ik ook zeggen dat ik het geluk had dat ik een dergelijke buis op de kop kon tikken. Was dat niet het geval geweest dan had ik haar er waarschijnlijk onderuit gehaald om de kabel er alsnog uit te krijgen en om de buis schoon te maken (met name van binnen).

De nieuwe buis er onder gemonteerd en de kabel er door getrokken en deze met het haakje vast gemaakt.

Nu de andere, de voorwielen. Hiervoor, als je geluk hebt hoef je alleen het voorwiel los te halen. Daarna de beschermplaat. Als je een bikkel bent, of je weet het niet zeker moet je het voorscherm er af halen. Hoe dat moet vindt je hier.

Wat is de achterliggende gedachte; als je het voorscherm er af haalt zie je de beschermhoes. Deze zit met twee zelftappers/parkertjes en drie schroeven vast:

De Deurzijde (hier links) zit met twee zelftappers/parkertjes vast. De neuszijde, hier rechts, zit met drie schroeven vast. Als je alleen het wiel verwijderd kun je bij alle zelftappers/parkertjes en schroeven komen met uitzondering van de bovenste zelftapper/parkertje. Ik ken een zeer ervaren monteur die dit bovenste zelftappertje/parkertje altijd weg laat.

Als je geluk hebt hoeft dus alleen het wiel eraf, bij mij heb ik het voorscherm verwijderd omdat ik niet zeker wist of dit zelftappertje /parkertje er wel of niet zat 🙂 en omdat het me wat meer ruimte geeft. De angst om een zijpaneel te verwijderen heb ik achter me gelaten (maar dat heeft wel wat tijd gekost, zo’n goede monteur ben ik nou ook weer niet).

Nadat het voorpaneel en beschermhoes verwijderd zijn moet je naar de plek des onheils 🙂

Bij de laatste foto zie je in het midden een zilverkleurig streepje. Dit is het oude haakje. De rest was al afgebroken, en dus niet functionerend. Eerst het haakje verwijderen 🙂

 

 

ARJAN TODO