Benzinemeter werkt niet

Als de benzine meter niet (meer) werkt is het mogelijk dat de meter kapot is, de vlotter kapot is of er is ergens een draadbreuk/los-contact.

Benzinemeter kapot

Om dit uit te zoeken haal je het meterhuis los. Zie hier. Vervolgens moet je nog weten welk stekkertje naar de benzinemeter gaat. Zie hier.

Vlotter kapot

Maar waar zit de vlotter? Onder de achterbank 🙂 Haal de zitting van de achterbank weg door haar met een ietsie pietsie geweld omhoog te trekken (ze wordt op de plaats gehouden mbv twee doppen aan de zijkant. Trek vervolgens de zitting naar voren. Haal nu de rugzitting, ook weer met een ietsie pietsie geweld naar boven. De zitting is nu weg en je ziet dit:


Je ziet nu ook 8 bouten, elke zijkant 2 en 4 aan de achterkant. Draai deze los en scharnier de vrijgekomen plaat omhoog. Bescherm de bestuurders- en passgierzitting wel. De plaat is mogelijk smerig.

Daar is de vlotter, loshalen en vervangen. Het ding is vrij simpel, een variabele weerstand. Als je haar los hebt controleer dan of de weerstand (kun je meten met een universele spanningsmeter .. die op Ohm instelt) variabel is als je de vlotter beweegt. Veranderd de weerstand … dan is de vlotter nog goed. Terugzetten en verder zoeken naar het echte probleem. Veranderd het niet, dan een nieuwe vlotter kopen.

Draadbreuk/los-contact

Je moet de kabel door gaan meten van het meterhuis tot en met de vlotter. Hierboven heb je kunnen lezen hoe je bij de aansluiting in het meterhuis kunt komen en hoe je bij de vlotter komt. Haal beide uiteinden los en meet ze door met een universele spanningsmeter, die je op Ohm instelt :). Zou ongeveer 0 ohm moeten zijn.